lørdag den 23. april 2016

Børstenbinding - en bagepensel

Børstenbinding er et gammel håndværk, hvor man fremstiller børster og nogle typer af koste. Dog er størstedelen af børstenbindernes arbejde i dag blevet maskinelt arbejde.
Børstenbinding er et håndværk, der kan tages op i Håndværk og Design undervisningen og et tema, hvor man sagtens kan være kreativ.

Da vi skulle afprøve teknikken, besluttede jeg mig for, at lave en bagepensel. Penslen er lavet af (sorte) hestehår. Håndtaget består hovedsageligt af egetræ med en smule kapok (fra et gammel skolebord). Jeg har brugt den teknik, hvor man, ved hjælp af stemmejern, fjerne et stykke af træet, sådan at man kan binde børsten. Nedenfor ses processen.

Stykke af egetræ - optegnet og klar til udskæring og stemmejern

Efter at stykket er fjernet kan binde børsten. Jeg har gennem det øverste stykke på træet boret 5 huller. Første 2 mm huller hele vejen igennem - derefter 4 mm huller halvvejs igennem. Derved kan jeg få kobbertråden (der bruges til at binde hårene) igennem, men hårene bliver stoppet halvvejs. 
Kobbertråden stikkes igennem hullet og tilbage igen, så der dannes en lykke. En stak af hår placeres i lykken (sådan at midten af stakken ligger ved kobbertråden). Dernæst trækkes hårene ned i hullet.

Nu skulle hullet i træet fyldes ud. Jeg valgte at bruge en anden træsort, for pyntens skyld. Stykket et limet på med trælim.

Da limen var tør, tegnede jeg formen på mit håndtag og skar det ud på dekupørsaven.

Efterfølgende finpudsede jeg på rundpudseren og med sandpapir. Klippede hårene til og gav den olie.

Refleksion over teknikken
Teknikken er egentlig rimelig simpel og jeg mener, at den ligger godt til folkeskolen. Selve teknikken er måske ikke relevant, men man kommer igennem en række andre teknikker/værktøjer så som stemmejern, dekupørsav og afpudsning.
I forhold til faldgrupper er der et par stykker. Under bindingen af hårene knækker ståltråden nemt. Endvidere skal stykket, der skal udfylde hullet, passe helt perfekt, for at opnå et "lækkert" resultat. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar