tirsdag den 5. april 2016

Patchwork

Patchwork drejer sig om at producere noget af mindre stykker tekstil - fx bomuldsstof eller skind. Man syr mindre - typisk geometriske - stykker sammen, der på det færdige stykke danner et mønster.

Jeg har produceret en varmepude (til lænden), hvor jeg har inkorporeret patchwork teknikken.
Puden består af en yderpude med patchwork på forsiden og en bagside i et stykke stof samt en inderpude, der holder på fyldet.

Det første step i patchwork-processen er, at måle og skære sine mindre stykker ud. Som det ses på billedet nedenfor har jeg valgt kvadratiske 15x15 cm stykker - halvdelen i mørkeblå og halvdelen i "sommer" mønster. Begge stoffer er økologisk bomuld. Jeg skar stykkerne ud ved først at skære et stykke pap i den ønskede størrelse (15x15 cm). Denne brugte jeg som skabelon ved udskæring af stoffet (placerede den på stoffet, holdt godt fast og skar rundt om). På billedet til højre ses samlingen af de enkelte stykker. Jeg startede med at sy to lange baner og presse sømrummene med et strygejern, for dernæst at sy de to baner sammen (der danner min forside på yderpuden).


Nedenfor ses forsiden af den færdige yderpude.


Efterfølgende syede jeg min inderpude som ses nedenfor. Den er lavet af tætvævet bomuldsstof - som hovedpuder - så fyldet ikke slipper ud. Fyldet består af speltflager, hørfrø og rugkerner (kernerne holder på varmen).


På billedet nedenfor ses den færdige varmepude. 4 min i mikrobølgeovnen for fuld skrue og den er dejlig lun :)



Refleksion over teknikken
Det svære arbejde ved patchwork ligger for mig i udskærings-processen. Det er uhyre vigtigt, at man er meget omhyggelig med udskæringen af sine stykker, da det færdige resultat afhænger af dette. På billedet ovenfor kan man se, at jeg ikke har fået nøjagtig lige store stykker, hvilket gør, at samlingerne ikke sidder præcist over for hinanden.
Endvidere skal man huske, at vaske og stryge sit stof før udskæring, da stof krymper forskelligt ved vask. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar