onsdag den 23. september 2015

Origami - afskærmning af lys med papir

Origami betyder papirfoldning og er en gammel japansk kunstform. Det er muligt, at folde mange forskellige rummelige former ud af papir - blandt andet lampeskærme.

Jeg har foldet en diamant (tiltænkt som lampeskærm, og den er derfor ikke lukket i bunden). Til start tegnede jeg skabelonen af på kraftigt papir. Dernæst skar jeg delene ud med en hobbykniv. Nu skulle der foldes. For at få pæne lige foldninger, ridsede jeg papiret (der hvor det skulle foldes) med hobbykniven - jeg skar ikke hele vejen igennem, men lagde blot et lille snit i papiret. Efter jeg havde foldet mine fire dele, limede jeg dem sammen, og resultatet ses til højre på nedenstående billede.


Ovenstående lampeskærm er kun lavet af papir og det var derfor nødvendigt med et lidt kraftigt papir. Dette gør, at lyset ikke trænger godt igennem, men primært kommer ud i bunden af lampen. Men det er muligt, at lave en papirskærm, hvor lyset kommer ud gennem skærmen. Dette kræver dog et skelet af noget andet end papir - fx pil eller ståltråd. Rund om skelettet lægges op til flere lag af fx rispapir eller madpapir. Papiret gennemvædes med tapetklister og er dernæst klar til at blive påført skellettet. Denne teknik har et utal af udtryks-muligheder. Fx kan der uden på skærmpen påføres at lag af farvet silkepapir og lampen vil derved give et farvet lys eller man kan putter blonder på, så lyset bliver delvist helt afskærmet.

Man kan altså folde rummelige former i papir - nogle gange af et enkelt stykke andre gange af flere stykker sat sammen.

Nedenstående diamant er foldet af to ens stykker (midterbilledet) og den anden form er foldet af et rektangulært stykke (billedet til højre).




Fotokilde: http://www.denkinesiskebutik.dk/?page_id=14 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar