mandag den 7. september 2015

Luffarslöjd


Luffarslöjd, eller på dansk: ståltrådssløjd, er bearbejdning af tråd. Oprindeligt var det en teknik vagabonder brugte - deraf navnet (luffare = hjemløs/vagabond). Dengang brugte de kun ståltråd og tænger (til bøjning og formning). Der må ikke bruges forskellige former for udsmykning i form af træ, tråd, plastik eller lignende hvis der skal være tale om "ægte" luffarslöjd. 

I dag arbejders der med forskellige former for tråd - forskellige metaller, forskellige tykkelser og forskellige hårdhedder samt forskellige former for udsmykning.


Jeg har bøjet en kurv ud af udglødet elefanttråd, alm. elefanttråd og vindseltråd. Jeg formede først et 'skelet' af den udglødede elefanttråd hvor jeg snoede den alm. elefanttråd rund om. Jeg forbandt de to med vindseltråd. 
Det var rigtig svært at komme i gang. Det blev ved med at skride ud af form. Men da jeg havde fået snoet den alm. elefanttråd rundt om et par gange blev det langt lettere.


Jeg har valgt at tilføje en bund af træ, da jeg synes min kurv derved får et blødere udtryk. Jeg savede et rundt stykke ud på den elektriske dekupørsav, borede 6 små huller rundt i kanten og pressede håndtagenes "ender" ind i hullerne.


Set i bakspejlet havde det været (meget) smartere, hvis jeg havde besluttet mig for præcist hvad jeg ville lave inden jeg gik i gang. Jeg havde oprindelig ikke planlagt, at der skulle en bund af træ på. Det havde været noget nemmere ved opstarten, da bunden kunne have været med til at stabilisere strukturen.

Fotokilder:
http://www.jagblommar.se/produkt-kategori/luffarslojd/
http://blog.vagenut.coop/2011/11/10/hostarbete-pa-larjeans-tradgardar/9-larjean-luffaslojd-toalett-nov/
http://web.comhem.se/~u98400668/kultur/slojd-o-hantverk.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar