mandag den 28. september 2015

Lad der blive lys

Gruppe: Bibbi Marilla Hoff Levinsen, Line Kofoed og Sofie Palmund Baltsen

Opgaven lød på at designe en lampe til en bestemt målgruppe/formål.

Lampens formål: Læselampe

Brainstorm
   Funktion
  • Fleksibel - rotere, højdejusteres, tilte - hvad er muligt?
  • Flytbar
  • Lysregulering
   Design
  • Industrielt/Nyt Nordisk udtryk
    • Metal/træ
    • Genbrugsmaterialer
  • Skærm
  • Pind til justering af skærm
  • Med ledning
  • På fod
Vi har valgt at lave en lampe ud af genbrugsmaterialer, da Håndværk og Designs fagformål stk. 3 lyder som følger:

"Eleverne skal gennem håndværk og design opnå forståelse for materiel kultur i elevernes hverdag og i forskellige kulturer og tidsperioder. Eleverne skal tilegne sig forståelse for ressourcer, miljø og bæredygtig udvikling i relation til håndtering af materialer." (http://www.emu.dk/modul/h%C3%A5ndv%C3%A6rk-og-design-f%C3%A6lles-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning)

Det er altså en stor del af faget, at have fokus på bæredygtigt design.

Vi har gennem vores iterative proces arbejdet med bl.a. skitser, materialeprøver og moodbord, som ses her.


Vi måtte ændre på vores design af foden, da vi under materialeafprøvningen fandt ud af, at lampen ville blive meget ustabil. Vi måtte derfor lave en fast bund.

Selve lampeskærmen er lavet af to dåser, der er klippet op og sat sammen med kraftig messingtråd. Processen ses i følgende billedserie.

Kanterne bankes ned på de opklippede dåser, så vi ikke har nogle skarpe kanter, og de to halvdele formes om en passende størrelse træ.

De to halvdele af lampeskærmen, der skal sættes sammen.

Der laves huller i siderne på de to halvdele og små stykker messingtråd klemmes fast i hullerne.

De to stykker samles ved at klemme messingtråden fast i hullerne.

Der klippes et "låg" til lampeskærmen af en tredje dåse. I låget klippes et hul, hvor der monteres en fatning

Rester fra dåserne formes til små led, der nittes fast på låget, der efterfølgende nittes på lampeskærmen.

Den færdige lampeskærm.

Der bores skrå huller i foden, som gøres firkantede, ved hjælp af et stemmejern. På den måde får de de to pinde der holder lampeskærmen en vinkel.

Den færdige lampe.


Didaktiske overvejelser
Hvis ovenstående forløb skulle laves i folkeskolen forestiller vi os, at man kan forsimple det lidt. Blandt andet kunne man bruge dåsen som den var frem for at klippe den op. Vi har gjort os nogle overvejelser i forbindelse med et sådanne forløb i folkeskolen. Kigger man på Hiim og Hippes didaktiske relationsmådel, kunne forløbet se ud på følgende måde

Læringsforudsætninger
Vi forestiller os, at man inden forløbet har snakket med eleverne omkring bæredygtigt design og genbrugsmaterialer. Måske har man besøgt en genbrugsstation, for at få en idé om hvilke materialer, der er genbrugsmaterialer. Derfor er en af læringsforudsætningerne for forløbet, at eleverne har kendskab til genbrugsmaterialer og bæredygtigt design.

Rammefaktorer
Eleverne skal selvfølgelig holde sig inden for skolens rammer.
Genbrugsmaterialer.

Mål
Vi forestiller os, at målet for netop dette forløb (da det er en læringsforudsætning at kende til genbrug og bæredygtigt design) er selve designprocessen. Hvordan kommer vi fra idé til færdigt produkt, når vi nu har nogle rammer der skal overholdes?

Indhold
Opgaven kunne lyde på følgende måde: "Design og udarbejd en lampe af genbrugsmaterialer."
Forløbet skulle bygges op omkring selve designprocessen, med en idéfase (brainstorming, skitsering osv.), en afprøvningsfase (materialerprøver, eksperimenter osv.) og en produktrealisering.

Læreprocessen
Vi forestiller os, at eleverne selv kunne være med til at bestemme hvilke genbrugsmaterialer de vil bruge, men at selve forløbet (idé, afprøvning, realisering) er mere eller mindre lærerstyret.

Evaluering
Formativ evaluering.
Summativ evaluering i form af udstilling af lamper.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar